Waarom Je Yoga Moet Proberen

Yoga gaat over bewustwording, zien en voelen wie je werkelijk bent, in je volledige mens-zijn, zowel fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel.

Fysiek zorgt yoga-beoefening voor meer kracht, uithoudingsvermogen en souplesse, zonder het lichaam te zwaar te belasten. Spanning en energie-blokkades kunnen op een natuurlijke manier wegvloeien. Yoga heeft een diepe doorwerking op het energiesysteem en zenuwstelsel, het licyogahaam krijgt kans om te ontspannen, te herstellen en op te laden.
De houdingen werken bovendien door op klieren, organen, bindweefsel en gewrichten en brengen je lichaam in balans.

Yoga is geschikt voor alle mensen, ongeacht leeftijd, geslacht of conditie. Iedereen, jong en oud,  kan yoga beoefenen. Of je het nu dagelijks doet of éénmaal per week, yoga verrijkt je leven! Je zal gauw ontdekken dat yoga een positieve invloed heeft voor lichaam en geest. Er zijn vele redenen om yoga te beoefenen. Hieronder sommen we een paar voordelen van yoga op die de kwaliteit van je leven zullen verhogen:

1. Stress vermindering
Yoga beperkt de fysieke effecten van stress op het lichaam. . Het lichaam reageert op stress doordat het  sympathische zenuwstelsel geprikkeld wordt dit zorgt ervoor dat het stress hormoon cortisol – afkomstig uit de bijnieren- aangemaakt wordt. Er is aangetoond dat yoga helpt dit hormoon te verminderen. De meeste yogalessen eindigen met savasana, een ontspanningsruimte posedie  die helpt  bij het verminderen van stress . Daarnaast  draagt yoga bij aan een verlaagde bloeddruk, een betere spijsvertering en een verhoogde immuniteit. Het verzacht ook symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid.

2. Pijnverlichting
Nog een voordeel van het beoefenen van yoga is dat het pijn kan verzachten. Studies hebben aangetoond dat het uitoefenen van yoga asanas (houdingen) en meditatie, of een combinatie van beide, de pijn verlicht van zowel kankerpatiënten, MS-patiënten, personen met immuniteitsziektes en een hoge bloeddruk, als van mensen met rug-en nekklachten en andere kwalen. Volgens sommige yogi helpt yoga zelfs bij het verwerken van emotionele pijn.

3. Verbeterde ademhaling
Bij yoga hoort ook pranayama (ademhalings techinieken) dit leert je langzamer en dieper te ademen. Dit leidt tot een betere longfunctie en je lichaam wordt erdoor aangespoord om te ontspannen. Zodoende verhoogt de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam wordt opgenomen. Je kunt je reactie op stress verbeteren door je adem patron te veranderen. Dit is misschien wel de waardevolste les die je met  je yoga  practise kunt leren.

4. Lenigheid
Yoga kan je flexibiliteit, mobilieit en bewegings vrijheid aanzienlijk vergroten. Met de tijd zullen je spieren, pezen en banden langer en elastischer worden waardoor je lekkerder in je lichaam zit.

5. Versterkte kracht
Bij yoga asanas (houdingen) wordt elke spier in het lichaam gebruikt, waardoor fysieke kracht letterlijk van top tot teen toeneemt. Daarnaast kan het helpen eventuele spierspanning door bv stress in het lichaam te  doen verminderen.

Er zijn nog veel meer redenen te bedenken waarom yoga goed voor je is, maar als je al interesse hebt moet je het misschien maar gewoon eens proberen. Volg een proefles bij een goede yogaleraar en ervaar hoe je er na een uur uitkomt. Wat nu als je dit prettige gevoel, wat vanuit ervaring gezegd kan worden, altijd gevoeld kan worden? Het kan met yoga, niets engs, wazig of alternatiefs aan. Gewoon een manier van leven die je verrijkt.

Muziek En Sport

Fitness en muziek horen bij mekaar, dat is nu eenmaal een feit. Met de oortjes in gaat de tijd op de loopband al veel sneller voorbij. Er zijn bovendien voldoendiphonesportarmband-523848-regulare onderzoeken geweest waarbij werd bewezen dat iemand die luistert naar muziek die hem bevalt minder snel vermoeid raakt en vaak zelfs sneller en harder kan trainen. Het is dus essentieel te kiezen voor fitness muziek die jij goed vindt.

Helaas is niet alle muziek ideaal voor je workout. Fitness muziek moet voldoende impuls geven zodat je hartslag op een hoog niveau blijft. Als je muziek te “chill” is kan dit je tempo vertragen. Ga dus op zoek naar een workout playlist waarin je jezelf kan verliezen, maar die je ook aanspoort om echt alles te geven.

Enkele nummers die vaak in toplijsten voor fitness muziek voorkomen zijn:

Ook hebben we een playlist op spotify gevonden die je kan motiveren tijdens het sporten.

Welke liedjes laten jouw zweten tijdens het sporten? Laat het ons weten in de reacties!

Afslanken Met Groene Thee

Groene Thee of ‘Chinese thee’ is in het oosten zo populair dat het daar doorgaans gewoon thee wordt genoemd. In het westen drinken we voornamelijk zwarte thee, maar steeds meer mensen ontdekken groene thee. Dat is maar goed ook! Groene thee zit vol met anti-oxidanten, en die zijn erg goed voor ons lichaam.groen1

Groene thee heeft dan ook nog eens een specifieke werking. Het heeft een vochtafdrijvende en reinigende werking én een gunstig effect op de vetstofwisseling: het stimuleert de verbranding van calorieën, remt de omzetting van suikers in vetten en blokkeert de opslag van vetten in de cellen.

Hier zijn een paar voordelen van groene thee:

  • De anti-oxidanten gaan vrije radicalen tegen die celveroudering veroorzaken.
  • Groene thee verkleint de negatieve effecten van ons LDL cholesterol (slecht cholesterol) en vergroot de effecten van goed cholesterol (HDL).
  • Het oxideert vet (zodat het lichaam vet makkelijker kan gebruiken als energiebron) en verbetert de spijsvertering.
  • Groene thee bevat L-theanine wat de nachtrust bevordert waardoor je overdag minder vermoeid bent.
  • Het werkt kalmerend.
  • Heeft een preventieve werking bij ziektes als Alzheimer, Multiple Sclerosis en Parkinson.
  • De anti-oxidanten werken kankerremmend en anti-bacterieel.
  • Groene thee versterkt de weerstand.

Kortom, genoeg redenen om groene thee te drinken! Groene thee bevat theine, hetzelfde als cafeine. Dit heeft een licht stimulerend effect op ons centrale zenuwstelsel. Drink voor een werkend effect ongeveer 4 kopjes groene thee per dag!

Broodjes Met Avocado En Ei

broodjes_met_advocado_en_ei
LUNCH/HAPJE – 20 MINUTEN – 8 STUKS *

Simpel maar super lekker en gezond broodje belegd met avocado en plakjes ei

Ingrediënten 
8 sneetjes (stok)brood
2 avocado
2 gekookte eieren
peper en zeezout
Tuinkers
Bereiding
Kook de eieren in een pannetje met kokend water in ca 7 tot 8 min hard. Halveer de avocado en verwijder de schil en de pit. Snijd de avocado in plakjes en beleg de stukken brood hiermee. Snijd ook het ei in plakken en serveer op de avocado. Garneer met tuinkers en bestrooi met een beetje zeezout en zwarte peper. En Klar is kees, een heerlijk maar simpel gerechtje!

Lekker Afvallen Met Zumba

Het populaire fitnessprogramma is gebaseerd op verschillende vormen van Latin Dance en wordt vaak uitgevoerd op de ritmische klanken van opzwepende Latijns Amerikaanse muziek.

u hoef je echt niet bang te zijn dat je over de choreografische kwaliteiten van een Latin Dancer moet beschikken om aan Zumba te kunnen doen. Integendeel! Zumba is dan wel gebaseerd op dansen als Salsa, Merengue en Samba, toch hoef je geen Jennifer Lopez te zijn om een Zumba-les te kunnen volgen.zumba

De danspassen en bewegingen worden bij Zumba namelijk teruggebracht tot een vereenvoudigde vorm. Ook kent het programma een opbouw in fasen, waardoor beginners gewoon kunnen meedoen. De dansen zijn eenvoudig te volgen en geschikt voor iedereen, maar daarom zeker niet minder effectief.

Met Zumba kun je veel calorieën verbranden. Onderzoek heeft uitgewezen dat je met een intensieve Zumba-workout tot wel 1000 calorieën per uur verbrandt. Dus terwijl jij lekker uit je dak gaat op de ritmische klanken van de Latijns Amerikaanse muziek, ben je ook nog eens stevig aan het afvallen. Het grote voordeel van Zumba is dat je hele lichaam tijdens de training in beweging komt. Alle spieren worden versterkt, en meer spiermassa betekent, ook op de langere termijn, meer vetverbranding.

Hier zie je een Zumba klas lekker bewegen!

POP Pilates met Blogilates

Blogilates is de blog van Cassey Ho, een fitness instrutor uit America en de bedenker van POP Pilates. POP Pilates is het doen van pilates op het snelle ritme van muziek. Het zijn uitdagende workouts diqwvWSMlBe Cassey zelf verzint. Ze maakt filmpjes en zet die op haar YouTubeKanaal en vervolgens verwerkt ze die in maandelijkse workoutschema’s.

Elke maand komt er een nieuw workoutschema (calendar) online. De March-2015-3schema’s staan beschermd met een wachtwoord, het wachtwoord krijg je ge-emailed als je je inschrijft voor haar nieuwsbrief. In de workoutschema’s staat precies welke video’s je per dag moet doen. De schema’s zijn best wel heftig voor een beginner! Omdat je als beginner eerst goed moet leren hoe je de oefeningen moet doen én uit moet kijken dat je geen blessures krijgt, kun je het best beginnen met de beginners calendar. Daarom moet je eerst beginnen met de beginners calendar beginnen, dit duurt een maand. Hierna kun je meedoen aan haar maandelijkse workoutschema’s.

Deze methode heeft veel mensen geholpen met afvallen, sterker worden en een conditie opbouwen. En dit allemaal vanuit het gemak van je eigen huis. Het is het dus zeker de moeite waard!

Hier is een video van Cassey! –> Ultimate Hot Body Workout