Waarom Je Yoga Moet Proberen

Yoga gaat over bewustwording, zien en voelen wie je werkelijk bent, in je volledige mens-zijn, zowel fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel.

Fysiek zorgt yoga-beoefening voor meer kracht, uithoudingsvermogen en souplesse, zonder het lichaam te zwaar te belasten. Spanning en energie-blokkades kunnen op een natuurlijke manier wegvloeien. Yoga heeft een diepe doorwerking op het energiesysteem en zenuwstelsel, het licyogahaam krijgt kans om te ontspannen, te herstellen en op te laden.
De houdingen werken bovendien door op klieren, organen, bindweefsel en gewrichten en brengen je lichaam in balans.

Yoga is geschikt voor alle mensen, ongeacht leeftijd, geslacht of conditie. Iedereen, jong en oud,  kan yoga beoefenen. Of je het nu dagelijks doet of éénmaal per week, yoga verrijkt je leven! Je zal gauw ontdekken dat yoga een positieve invloed heeft voor lichaam en geest. Er zijn vele redenen om yoga te beoefenen. Hieronder sommen we een paar voordelen van yoga op die de kwaliteit van je leven zullen verhogen:

1. Stress vermindering
Yoga beperkt de fysieke effecten van stress op het lichaam. . Het lichaam reageert op stress doordat het  sympathische zenuwstelsel geprikkeld wordt dit zorgt ervoor dat het stress hormoon cortisol – afkomstig uit de bijnieren- aangemaakt wordt. Er is aangetoond dat yoga helpt dit hormoon te verminderen. De meeste yogalessen eindigen met savasana, een ontspanningsruimte posedie  die helpt  bij het verminderen van stress . Daarnaast  draagt yoga bij aan een verlaagde bloeddruk, een betere spijsvertering en een verhoogde immuniteit. Het verzacht ook symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid.

2. Pijnverlichting
Nog een voordeel van het beoefenen van yoga is dat het pijn kan verzachten. Studies hebben aangetoond dat het uitoefenen van yoga asanas (houdingen) en meditatie, of een combinatie van beide, de pijn verlicht van zowel kankerpatiënten, MS-patiënten, personen met immuniteitsziektes en een hoge bloeddruk, als van mensen met rug-en nekklachten en andere kwalen. Volgens sommige yogi helpt yoga zelfs bij het verwerken van emotionele pijn.

3. Verbeterde ademhaling
Bij yoga hoort ook pranayama (ademhalings techinieken) dit leert je langzamer en dieper te ademen. Dit leidt tot een betere longfunctie en je lichaam wordt erdoor aangespoord om te ontspannen. Zodoende verhoogt de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam wordt opgenomen. Je kunt je reactie op stress verbeteren door je adem patron te veranderen. Dit is misschien wel de waardevolste les die je met  je yoga  practise kunt leren.

4. Lenigheid
Yoga kan je flexibiliteit, mobilieit en bewegings vrijheid aanzienlijk vergroten. Met de tijd zullen je spieren, pezen en banden langer en elastischer worden waardoor je lekkerder in je lichaam zit.

5. Versterkte kracht
Bij yoga asanas (houdingen) wordt elke spier in het lichaam gebruikt, waardoor fysieke kracht letterlijk van top tot teen toeneemt. Daarnaast kan het helpen eventuele spierspanning door bv stress in het lichaam te  doen verminderen.

Er zijn nog veel meer redenen te bedenken waarom yoga goed voor je is, maar als je al interesse hebt moet je het misschien maar gewoon eens proberen. Volg een proefles bij een goede yogaleraar en ervaar hoe je er na een uur uitkomt. Wat nu als je dit prettige gevoel, wat vanuit ervaring gezegd kan worden, altijd gevoeld kan worden? Het kan met yoga, niets engs, wazig of alternatiefs aan. Gewoon een manier van leven die je verrijkt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s